Tervetuloa rippikouluun!

Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.
Matt. 28:18-20

Rippikoulu on ajankohtainen asia sinulle, joka täytät 15 vuotta. Tässä asiassa et ole yksin. Joka vuosi suurin osa ikäisistäsi mäntyharjulaisista ja pertunmaalaisista nuorista käy rippikoulun ja sen päätteeksi heidät konfirmoidaan. Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on kirkkohäiden edellytys. Rippikoulun suosio kertoo siitä, että kysymyksessä on todella merkityksekäs juttu!

Kuka voi tulla rippikouluun?

Jos täytät rippikoulun päättymisvuonna 15 vuotta, olet tervetullut rippikouluun! Rippikouluun voit tulla mielihyvin, vaikka et kuuluisi kirkkoon ja vaikka sinua ei olisi kastettu. Jos kirkkoon kuulumaton osallistuu konfirmaatioon, on hänen liityttävä kirkkoon ja ellei häntä ole kastettu lapsena, niin ennen konfirmaatiota hänet täytyy kastaa. Näissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä oman rippikouluryhmän pappiin hyvissä ajoin heti sen jälkeen, kun saat joulukuun alussa tiedon siitä, mihin rippikouluryhmään sinut on valittu.

Myös muut kuin mäntyharjulaiset ja pertunmaalaiset nuoret voivat hakea Mäntyharjuun rippikouluun, mutta kannattaa huomata, että etusijalla ovat mäntyharjulaiset ja pertunmaalaiset nuoret ja mukaan pääsee vain, jos tilaa on. Tästä syystä kannattaa varmuuden vuoksi ottaa yhteyttä myös omaan kotiseurakuntaan.

Kuinka kauan rippikoulu kestää?

Rippikoulu kestää noin vuoden eli yhteisiä kokoontumisia on jo ennen varsinaista leirijaksoa. Alkujakson kokoontumiset kuuluvat olennaisesti jokaiseen rippikouluun ja ovat siksi pakollinen osa koko rippikoulua.

Punaiset Converset ja ristitatuointi sääressä

Rippileirien ajankohdat

1-RYHMÄ

Leiri: 9.- 15.7. 2024 Konfirmaatio 21.7 Mäntyharjun kirkossa klo 10

2-RYHMÄ

Leiri: 16.- 22.7. 2024 Konfirmaatio 28.7 Mäntyharjussa klo 10 ja Pertunmaalla klo 13

PÄIVÄ/ILTARIPPIKOULU

Noin joka toinen keskiviikko koulun jälkeen. Konfirmaatio 5.5 Mäntyharjun kirkossa klo 10

Lankaniemen leirikeskuksen päärakennus

Rippikouluryhmien aloitustilaisuus kaikille rippikoululaisille ja huoltajille:

Mäntyharjun kirkossa 4.10 klo 18.00.

Huom! Seurakunta järjestää kuljetuksen kaikkiin 2-ryhmän muihin tilaisuuksiin, mutta aloitustilaisuuteen toivotaan myös huoltajien osallistuvan ja tästä syystä yhteiskuljetusta ei järjestetä.

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen