Mäntyharjun kirkko

.

Mäntyharjuntie 22, 52700 Mäntyharju

Mäntyharjun kirkko on tiekirkko ja avoinna yleisölle kesäaikaan.

Mäntyharjun seurakunta perustettiin vuonna 1595, mutta jo ennen sitä tänne oli rakennettu kirkko. Nykyisen kirkon suunnittelijana toimi valtionarkkitehti Charles Bass. Hänen suunnitelmansa mukaan kirkkoon olisi mahtunut 5950 henkilöä. Kun kirkkoa alettiin rakentaa tunnetun kirkonrakentaja Matti Salosen johdolla vuonna 1819, kirkkoa ei kuitenkaan rakennettu niin isoksi kuin alun perin oli suunniteltu. Kellotapuli saatiin valmiiksi vuonna 1819 ja kirkko valmistui vuonna 1822. Kirkossa istumapaikkoja on noin 1700. Rakennus on Suomen toiseksi suurin puukirkko ja samalla Suomen suurin lamasalvosrakenteinen hirsirakennus.

Useat seurakunnat ilmoittavat omistavansa Suomen toiseksi suurimman puukirkon Kerimäen jälkeen. Oikean järjestyksen varmisti mäntyharjulainen seurakunta-aktiivi ja sijaissuntio Sauli Paakkari. Hän pyysi jokaisesta seurakunnasta tiedon penkkien yhteen lasketusta metrimäärästä ja jakoi sen 60 cm mitalla, jonka yksi henkilö tarvitsee. Tuloksena oli, että Kerimäen tunnetusti suurimman kirkon jälkeen kakkoseksi tuli Mäntyharjun kirkko 1700 henkilöllä. Laskelma on siis tehty todellisen, eli istumaan mahtuvan henkilömäärän mukaan. Taakse jäivät mm. Merikarvian, Heinäveden ja Mikkelin maaseurakunnan kirkot, joita on kaikkia ajoittain mainostettu toiseksi suurimpana puukirkkona.

Alttaritaulun kirkkoon maalasi ja lahjoitti vuonna 1831 mäntyharjulaissyntyinen Berndt Godenhjelm. Alttaritaulun aiheena on Jeesuksen taivaaseen astuminen.

Ensimmäiset urut hankittiin kirkkoon vuonna 1876. Toiset urut hankittiin vuonna 1935, jolloin kirkkoon hankittiin sähköt. Pitkän harkinnan jälkeen kirkkoon rakennettiin kolmannet urut vuonna 2008. Ne rakensivat Urkurakentamo Veikko Virtanen Oy. Uudet urut edustavat pohjoismaista varhaisromanttista tyylisuuntaa ja ne on toteutettu urkurakentaja P.L. Åkermanin rakennusperinteen mukaisesti. Uruissa on 38 äänikertaa, kaksi sormiota ja Barker-kone (pneumaattinen apukoneisto, joka tekee soittamisen kevyemmäksi). Suomessa lähimmäksi samaa tyyliä edustavat Helsingin vanhan kirkon urut, Mäntyharjun urut ovat Helsingin urkujen "isoveli."

Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc

su 24.3. klo 10.00

Messu

Palmusunnuntain messun toimitta Harri Hautala ja kanttorina toimii Eero Kantola. Kirkkokahvit tarjoaa Mäntyharjun Seniorit.
to 28.3. klo 18.00

Kiirastorstain iltamessu

Kiirastorstain iltamessun toimittaa Erik Liljeström ja kanttorina toimii Eero Kantola, palveluryhmänä kirkkoneuvosto.
Kirkko puetaan mustiin.
pe 29.3. klo 10.00

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus

Pitkäperjantain jumalanpalveluksen toimittaa Harri Hautala ja kanttorina toimii Eero Kantola, kirkkokuoro.
su 31.3. klo 10.00

Pääsiäisen juhlamessu

Pääsiäisen juhlamessun toimittaa Erik Liljeström ja kanttorina toimii Eero Kantola, kirkkokuoro, juhlakahvit messun jälkeen kirkon srk-salissa, kirkkokyyti
ma 1.4. klo 10.00

2. pääsiäispäivän messu

2. pääsiäispäivän messun toimittaa Erik Liljeström ja kanttorina toimii Satu Kettunen.
su 7.4. klo 10.00 -11.30

Perhemessu

Perhemessun toimittaa Erik Liljeström ja kanttorina toimii Eero Kantola. Mukana ovat myös Taava Kousa ja Marjatta Hokkanen.
su 14.4. klo 10.00

Messun toimittaa Harri Hautala ja kanttorina toimii Eero Kantola, kirkkokyyti
su 28.4. klo 10.00

Messu