HOOSIANNAKUORO

Kuva: Vuokko Salmenkivi

Hoosiannakuoro on kaikille avoin kuoro, joka laulaa vuosittain ensimmäisen adventtisunnuntain  messussa.

Jos olet kuorolaulaja, tai omaat muuten valmiuksia neliääniseen kuorolauluun (vähintään osaat harjoitella sinulle sopivan stemman harjoitusäänitteeseen tukeutuen), olet lämpimästä tervetullut mukaan.

Kuoro laulaa perinteisen Voglerin neliäänisen sovituksen - nuotit ja harjoitusvideot löydät TÄSTÄ.

Harjoituksia pidetään kahdet, molemmat Mäntyharjun kirkossa urkuparvella. Vaikka olisit harjaantunut kuorolaulaja, on vähintään sunnuntaiaamun harjoituksessa tärkeää olla mukana.

- Edellisenä torstaina ennen ensimmäistä adventtisunnuntaita (30.11.2023 klo 18.30)
- Ensimmäisen adventtisunnuntain aamuna tuntia ennen messun alkua (3.12.2023 klo 9.00)

Hoosiannakuoroa johtaa kanttori Eero Kantola (yhteystiedot TÄSTÄ)

Hoosiannakuoron taustaa

- näillä sanoilla Mäntyharjun kirkkokuoro kutsui laulajia yhteiseen Hoosiannakuoroon syksyllä 2022:

Monilla meistä on muistoissamme kouluajoilta ja kirkon adventtiajasta joulunaikaan virittävä Hoosianna-virsi ja kuorolaulajilla sen moniääninen sovitus, Hoosianna-hymni. Tänä vuonna meillä on erityinen mahdollisuus sen laulamiseen, kun Mäntyharjun kirkkokuoro aloittaa 100-vuotisjuhlavuotensa tulevana adventtina. Ensimmäisen adventtisunnuntain 27.11. messuun kootaan perinteistä Hoosiannakuoroa kajauttamaan upea Hoosianna-hymni, myös juhlavuotta viettävään kirkkoomme.

Tuo Hoosianna-hymni on saksalaisruotsalaisen Georg J. Voglerin säveltämä ja se on kuultu Suomessa mahdollisesti ensi kerran jo vuonna 1797. 1800-luvun aikana se levisi kirkkoihin niin Ruotsissa kuin Suomessakin ja muodostui adventtiajan suosituksi perinteeksi kummassakin maassa. Suomessa ei vielä läheskään kaikissa kirkoissa ollut tuolla vuosisadalla urkuja, mutta moniäänisesti lauletulla Hoosiannalla saatiin juhlavuutta kirkkoveisuun rinnalle.

Hoosiannakuoro on ollut yksi meidänkin kirkkokuoromme edeltäjä, Mäntyharjullakin Hoosianna-kuoroperinnettä lähdettiin vaalimaan jo paljon ennen virallisen kirkkokuoron perustamista (1923). Mäntyharjussa on koottu kuoroharrastajista Hoosiannakuoro niiltä ajoilta lähtien kuulutuksin ja lehti-ilmoituksin aina 1950-luvulle asti. Harjoitukset pidettiin lauantaina kirkossa tai Salmelan silloisissa väentuvissa ja sunnuntaimessussa sitten mäntyharjulaiset lauloivat komeasti, monelle vuoden kohokohdaksi muodostunutta Hoosianna-hymniä. Vielä 1976, kun Mäntyharjussakin alettiin laulaa Kauneimpia joululauluja, päätettiin laulutilaisuus Hoosiannalla mäntyharjulaisten kuorojen yhteisesiintymisellä - Hoosianna arvoisellaan kunniapaikalla. Armas Maasalo kokosi vuonna 1924 musiikillisen Adventtivesperin, laulullisen iltarukoushetken ja otti siihen mukaan yhdeksi osuudeksi Hoosianna-hymnin. Tällä nuotilla on sitä sitten vuosikymmenet laulettu, ja useina vuosina myös kokonaisena adventtivesperinä. Virsikirjaan Hoosianna otettiin virsikirjauudistuksessa 1986, kunniapaikalle virreksi numero 1.

Näin kutsuttiin Länsi-Savossa laulajia harjoitukseen 21.11.1929

Tällä katsauksella Hoosianna-hymnin historiaan haluamme kutsua ja toivottaa tervetulleeksi kaikki nykyiset ja entiset mäntyharjulaiset ja kauempaankin tulevat kuorolaulun harrastajat laulamaan Hoosianna-hymniä (nuotin ym. saa kanttoriltamme Eero Kantolalta). Samalla muistamme ja teemme kunniaa entisille ja edesmenneille mäntyharjulaisille kuorolaisille ja kuoronjohtajille. Kaikille muillekin adventtimessuun osallistuville mahdollistuu laulaminen suurkuorossa, sillä adventtimessussa, perinteisesti evankeliumitekstin jälkeen veisataan kaikki yhdessä Hoosianna, virsi numero 1.

Tervetuloa!

Kirkkokuorolaiset/ Mäntyharjun kirkkokuoro 100 v