Hautajaiset

Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta - enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan.
Joh. 14:1-2

Läheisen ihmisen kuolema pysäyttää aiheuttaen aina surua ja hämmennystä. Samalla on kuitenkin hoidettava monia käytännön järjestelyjä ja aloitettava hautajaisjärjestelyt.

Hautauksen käytännön asioissa auttaa ja neuvoo seurakunnan kirkkoherranvirasto Mäntyharjussa ja seurakuntatoimisto Pertunmaalla. Yhdessä sovitaan siunaustilaisuuden paikka, ajankohta, siunauksen toimittava pappi sekä varataan hautapaikka.

Jos vainaja haudataan muualle kuin kotikuntansa hautausmaalle, hautapaikkaan ja siunaustilaisuuteen liittyvät järjestelyt hoidetaan kyseisen seurakunnan kanssa.

Hautaustoimistot huolehtivat arkun tai uurnan hankkimisesta, samoin vainajan kuljetuksesta. Lääkärin antama lupa hautaamiseen toimitetaan aina ennen hautausta tai tuhkausta, mutta hautausjärjestelyt voidaan aloittaa, vaikka lupa hautaamiseen viivästyisi.

Kappelin ja kirkkojen käyttö siunaustilaisuuksiin on oman seurakunnan jäsenille maksutonta.

Pappi toimittaa kirkon jäsenen hautaan siunaamisen. Myös kirkkoon kuulumaton voidaan siunata hautaan, jos omaiset sitä pyytävät ja pappi toteaa, että kirkolliseen hautaan siunaamiseen on perusteita. Siunausta ei toimiteta, jos vainaja on eläessään ilmaissut, ettei hän halua kristillistä hautausta.

Siunauskeskustelu

Siunauskeskustelu sovitaan siunaavan papin kanssa. Siinä keskustellaan vainajan elämästä ja sovitaan hautaan siunaamisen ja muistotilaisuuden ohjelma. Musiikista voi sopia erikseen kanttorin kanssa.

Hautapaikka

Hautapaikkaa, haudan avaamista ja peittämistä sekä haudanhoitoa koskevissa asioissa teitä palvelee myös taloustoimisto. Hautauksiin liittyvän hinnaston löydät täältä.

Hautakivet ja muut muistomerkit

Tietoa hautakiviin ja muihin muistomerkkeihin liittyen löydät täältä.

Sanomakellot

Sanomakellot soitetaan Mäntyharjun seurakunnan jäsenille ma-pe klo 10-12. Jos omaiset haluavat olla kuulemassa sanomakellojen soiton Mäntyharjussa, sovitaan soittoaika kirkkoherranvirastossa. Pertunmaalla sanomakelloista sovitaan seurakuntatoimistossa.

Ilmoittaminen

Vainajan nimi ilmoitetaan vain omaisten luvalla hautajaisia seuraavan sunnuntain jumalanpalveluksessa ja Mäntyharjun seurakunnan jäsenen nimi sitä seuraavan viikon lehtien kirkollisissa ilmoituksissa.

Hautajaiset Mäntyharjun kirkossa

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö