Seurakuntakodin purku 2018

Pertunmaan seurakuntakodilla alettiin epäillä sisäilmaongelmia jo vuonna 2014. Asiaa aletteiin selvitellä ja toiminta siirtyi lopulta vuonna 2016 väistötiloihin rivitaloasuntoon Lummerantaan ja seurakuntakoti asetettiin käyttökieltoon.

Helmi-maaliskuun vaihteessa 2018 vanhan seurakuntakodin purkaminen alkoi.

Uutta seurakuntakotia ryhtyi rakentamaan Rakennusliike V. Mättölä Mäntyharjulta. Rakennusliikkeen valinnasta päätti kirkkovaltuusto. Samalla se myönsi kirkkoneuvostolle valtuuden ottaa lainaa 1,5 miljoonaa euroa rakentamisen rahoittamiseksi vuosina 2018-2020. Lopullisen lainasummaan vaikuttaa se, minkä verran hankkeita on rahoitettavissa metsätalouden tuloilla ja se, saadaanko rakentamiseen kirkkohallituksen avustusta.

Rakennuksen suunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Arkviiri Oy. Uusi seurakuntatalo tulee olemaan moderni puurakennus, joka sopii hyvi vanhan puurkirkon läheisyyteen.

Rakennuksen hyötyala on noin 150 neliötä ja kokonaiskerrosala 233 neliötä. Uudessa talossa tulee olemaan yksi kerros ja siitä tulee jonkin verran pienempi kuin vanhasta. Uuteen rakennukseen odotamme pääsevämme vuonna 2019.