Avioliittoon vihkiminen

Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä.
1. Kor. 13:4

Kirkollinen avioliittoon vihkiminen on sekä oikeudellinen tapahtuma että pyhä toimitus, jossa pyydetään liitolle Jumalan siunausta.  Avioliiton solmimisessa vihittävät sitoutuvat toisiinsa julkisesti ja liitto saa yhteiskunnallisen vahvistuksen. Avioliitto voidaan solmia joko kirkollisesti tai siviiliviranomaisen edessä. Kirkollisen vihkimisen valitsee valtaosa kihlapareista.

Avioliiton esteiden tutkinta

Avioliiton esteiden tutkinta on tehtävä aikaisintaan neljä kuukautta ja viimeistään seitsemän päivää ennen vihkimistä. Se voidaan tehdä joko morsiamen tai sulhasen kotiseurakunnan kirkkoherranvirastossa tai maistraatissa. Lisätietoja avioliiton esteiden tutkinnasta sekä lomake löytyy täältä.

Varaukset

Vihkiaika ja -paikka varataan Mäntyharjussa kirkkoherranvirastosta ja Pertunmaalla seurakuntatoimistosta.

Mäntyharjun kirkossa vihkiajat lauantaisin ovat klo 15, 16, 17 ja 18.

Vihkikeskustelu

Vihkikeskustelu sovitaan papin kanssa. Siinä käydään läpi vihkimiseen liittyvät asiat. Jos vihkijä on muu kuin seurakuntamme pappi, kirkko on varattava keskustelua varten kirkkoherranvirastosta.

Musiikki

Musiikista on hyvä keskustella kanttorin kanssa. Virren voi sopia papinkin kanssa. Jos vihkimisen suorittaa muu kuin seurakuntamme pappi, on musiikki ilmoitettava kirkkoherranvirastoon. Katso tarkemmin sivulta Kirkkohäiden musiikki.

Vihkiminen kirkossa

Seurakunta hankkii kukat alttarille. Mahdolliset muut kukat on hankittava itse.
Morsiusauto voi ajaa kirkon pihaan. Suosittelemme, että riisiä tai kukkien lehtiä ei heitetä.

Avioliiton siunaaminen

Kun avioliitto on solmittu siviiliviranomaisen edessä tai muun kuin evankelisluterilaisen kirkon käytännön mukaisesti, avioliitto voidaan siunata. Toimituksen varaukset tehdään kirkkoherranvirastoon ja siitä sovitaan tarkemmin papin ja kanttorin kanssa.

Ilmoittaminen

Vihkiparin nimien ilmoittaminen kirkossa voidaan tehdä ennen vihkimistä tai sen jälkeen. Lehdissä voidaan ilmoittaa Mäntyharjun seurakunnan jäsenen vihkiminen ennen vihkimistä tai sen jälkeen. Ilmoittamiseen pyydetään vihkiparin lupa.

Vihki-/avioliitonsiunaustilan vuokra vierasseurakuntalaisilta on 150 €.

Vihkisormukset ja vaaleanpunaiset ruusut

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen