Taloudellinen apu

Elämässä voi sattua paljon ennalta-arvaamattomia asioita, jotka voivat vaikuttaa esimerkiksi talouteen.

Seurakunnan antama taloudellinen apu on harkinnanvaraista ja kertaluonteista. Taloudellinen apu ei ole lakisääteistä vaan perustuu kristilliseen lähimmäisen rakkauteen.

Taloudellinen tilanne kartoitetaan keskustelussa diakoniatyöntekijän kanssa. Keskusteluun voi tulla vastaanottoaikana tai sopia henkilökohtaisen ajan työntekijän kanssa. Taloudellisen tuen edellytyksenä on selvitys taloudellisesta tilanteesta (esim. toimeentulotukipäätös). Taloudellinen apu annetaan ensisijaisesti pienimuotoisina osto-osoituksina ruokakauppaan. Erityisissä kriisitilanteissa, kun kaikki muut yhteiskunnan avunlähteet on ensin kartoitettu, voidaan myöntää myös kohdeavustuksia elämän välttämättömiin kuluihin.

Apua voidaan hakea kertaluontoisesti myös kirkon diakoniarahastosta tai tukikummeilta. Hakemukset tehdään diakoniatyöntekijän kautta.

Katso diakoniatoimistojen yhteystiedot täältä »

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa